اینترنت اشیاء یا IOT چیست؟ (قسمت اول)

۳۰ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

تاریخچه IOT

نظریه اینترنت اشیاء برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون بیان شد اما چند سالی است که پیدایش اینترنت اشیاء به طور جدی روی دنیای IT تاثیر گذاشته و در حال حاضر اکثر کسب‌ و کارها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این تکنولوژی هستند.

Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیاء چیز جدید و ناآشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی در کنفرانسی در سال 1989 بود. اینترنت اشیاء به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده می شود و پیاده سازی پروژه های اینترنت اشیاء، روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد.

اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟

معنی iot چیست؟، امروزه نصب و راه اندازی شبکه و ارتباط بین کامپیوترها و اشیاء نیازی رایج و مرسوم است که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک شایانی می‌کند. اینترنت اشیاء یعنی اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت. به کمک اینترنت اشیاء برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. مثلا یخچال های هوشمندی که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل آن با خبر می کنند. در واقع، اینترنت اشیاء شما را قادر می سازد تا اشیاء مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

اینترنت اشیاء برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر فرصت هایی ایجاد می کند؛ سیستم هایی مانند؛ خودروهای هوشمند، یخچال های هوشمند، خانه های هوشمند، اسکنرهای امنیت سایبری بیومتریک، تجهیزات کارخانه هوشمند، مثال هایی از اینترنت اشیاء هستند که این روزها زیاد به گوشتان می خورد. همه این دستگاه ها در زیر مجموعه اینترنت اشیاء قرار می‌گیرند.

در تکنولوژی iot در اشیاءی فیزیکی، نرم افزارها، تکنولوژی ها و سنسورهایی تعبیه شده تا اتصال و تبادل اطلاعات با دیگر دستگاه ها و سیستم ها، روی اینترنت فراهم شود.

اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟

دستگاه های مجهز به تکنولوژی IOT مجهز به سنسورهایی هستند که به پلتفرم IOT وصلند و اطلاعات دستگاه های مختلف را یکپارچه می کنند و ارزشمندترین اطلاعات را بر اساس نیاز تعیین شده، آنالیز می کنند.

اینترنت اشیاء دقیقا می داند کدام اطلاعات مفید هستند و کدام اطلاعات را با خیال راحت می تواند کنار گذارد. این اطلاعات برای تشخیص الگوها، ارایه توصیه و تشخیص مشکلات احتمالی قبل از وقوع استفاده می شوند. نتیجه این است که می توانیم تصمیمات هوشمندانه تری بگیریم.

پس از دریافت اطلاعات توسط سنسورها، اطلاعات به سرور اینترنت اشیاء منتقل می شوند تا ذخیره، دسته بندی و آنالیز شوند. برای انجام این کارها نیاز به پلتفرم اینترنت اشیاء است تا دریافت، تبدیل و انتقال اطلاعات، تامین امنیت و سازگاری با پلتفرم های دیگر برای دریافت و تبدیل اطلاعات و … تامین شود.
از جمله پلتفرم های اینترنت اشیاء عبارتند از: Google IoT Cloud و AWS IoT Core و Artik Cloud و Microsoft Azure IoT.


نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.