واژگان لجستیک

۱۲ آذر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

واژگان لجستیک

Chain Management (SCM) Supply: مدیریت و برنامه ریزی و کنترل تمام فرآیندها از تهیه مواد اولیه تا فروش محصول نهایی
Supply Chain: کلیه نیازهای کسب و کار از  سفارش گذاری و تهیه مواد اولیه از تامین کننده و انتقال به تولید کننده تا تحویل آن به مصرف کننده نهایی
Logistics : فرآیند برنامه ریزی و اجرای کارآمد حمل و نقل و نگهداری و انبارش کالا  - لجستیک یکی از اجزاء زنجیره تامین است
Warehouse : انبار نگهداری کالا و مواد
Reverse Logistics: لجستیک معکوس-بازگشت کالا از مقصد به انبار یا نقطه مبدا-جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده
Inbound Logistics: لجستیک درونی - فرایند انتقال مواد خام و اجزاء آن از تامین‌کننده به تولیدکننده
Outbound Logistics: لجستیک بیرونی - انتقال محصولات و کالاهای ساخته شده به یک مرحله دیگر در زنجیره تامین است. انتقال محصولات از تولیدکنندگان به انبار، مراکز سفارش گردانی یا مراکز توزیع و همچنین ارسال آنها به مشتریان، خرده فروشان یا سایر مقاصد نهایی
Loading: بارگیری
Unloading: تخلیه
Bill of Loading (BOL-B/L): بارنامه
First Party Logistic Model (1PL): هرگاه تولیدکننده یا عرضه­کننده­ای، به‌طور اختصاصی و انحصاری، از پتانسیل و امکانات عرضه خدمات لجستیکی مربوطه برخوردار باشد (مثلاً دارای سیستم حمل و نقل و امکانات توزیع اختصاصی داشته باشد)
Second Party Logistic Model (2PL): شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در یک بخش از زنجیره تامین را شامل می شوند. این بخش ها می تواند شامل انبارداری، حمل و نقل، توزیع  و یا ارسال به مشتری نهایی باشد.
Third Party Logistic Model (3PL): بنگاه­هایی هستند که مجموعه­ای از خدمات لجستیکی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. این خدمات به­صورت یکپارچه ارائه می‌شود و از جمله شامل حمل‌و‌نقل، انبارداری، خدمات سکوهای خرده بار حمل‌و‌نقل ترکیبی و ترانس‌شیپمنت، مدیریت انبار، دسته­بندی، بسته­بندی و فورواردرینگ است.
Fourth Party Logistics (4PL): یک مدل عملیاتی است که در آن یک کسب و کار کل مدیریت زنجیره تامین و تدارکات خود را به یک ارائه دهنده خدمات خارجی برون سپاری می کند.  شرکتهای4PL معمولاً تنها نقطه تماس مشتریان با زنجیره تامین هستند. این شرکتها دارای دامنه وسیع تری از مسئولیت ها هستند که شامل مدیریت منابع، فناوری و زیرساخت ها و ارائه بینش و مدیریت استراتژیک می شود. 4PL ها به عنوان ارائه دهندگان لجستیک پیشرو شناخته می شود.(LLP)
Fifth Party Logistic Model (5PL):  شرکت های ارائه دهنده ی  راه حل های هوشمند لجستیکی - ترکیبی از مدلهای لجستیکی سوم و چهارم که با بهره گیری از فناوری اطلاعات تمام فعالیتهای زنجیره تامین را کنترل میکند و هدف آن ایجاد تغییر زنجیره تامین به شبکه تامین است.
Cross dock: بارانداز متقاطع - مکانی است که محصولات و مواد از یک منبع ورودی (کامیون، واگن ریلی و ... ) تخلیه و با کمترین زمان ذخیره‌سازی مجدداً بارگیری و منتقل می‌شوند.
POD (Proof Of Delivery): سندی است که تایید می کند سفارش به مقصد رسیده و با موفقیت به گیرنده مورد نظر تحویل داده شده است.
First Mile delivery: فرآیندی که در آن محصولات از انبار تولیدکننده به یک انبار مرکزی یا انبار عمده فروش‌ها منتقل می شوند.
Middle Mile delivery: فرآیند حمل و نقل کالا از یک انبار یا مرکز فروش به خرده فروشی ها
Last Mile delivery: آخرین مرحله از فرآیند زنجیره تامین - اتقال محصول از یک فروشگاه خرده‌فروشی یا انبار به مقصد مشتری نهایی
fulfillment Logistics: مجموع فرایندها از تامین کالا توسط فروشنده تا رسیدن آن به مشتری نهایی - شامل کلیه خدمات حمل و نقل، انبارداری، بسته‌بندی و توزیع کالا
Handheld/Personal Digital Assistant (PDA): یک دستگاه کوچک قابل حمل با سیستم‌عامل است. کاربرد اصلی این وسیله در مواردی است که علاوه بر نیاز به مزایای رایانه‌، قابل حمل بودن هم نیاز است.
Just-in-Time (JIT): یک سیستم کنترل موجودی که جریان مواد در کارخانه های مونتاژ و تولید را با هماهنگ کردن تقاضا و عرضه تا نقطه ای که مواد مورد نظر درست در زمان استفاده می رسد، کنترل می کند
On Time Delivery (OTD): زمان تحویل کالا
Parcel: بسته کوچک
freight forwarding: بارفرابر، یک واسطه در زنجیره‌ی خطوط حمل‌ونقل است که مدیریت حمل کالای شخص دیگری را برعهده می‌گیرد.این خدمات شامل: ارائه ی مشاوره، در مورد مسیر، و روش حمل،ـ رزرو فضا بر روی کشتی یک حمل‌کننده، پرداخت کرایه‌ی حمل، تهیه‌ی اسناد گمرکی، ترخیص کالا، بسته‌بندی، انبارداری، بیمه‌ی ترانزیت، حمل کالا و ... می باشد.
Air cargo port: بندرگاه هوایی
Bulk terminal: پایانه بار عمده
Container yard: محوطه کانتینرها
Distribution center: مرکز توزیع
Dry port: بندر خشک (بندرداخلی)
Freight village: دهکده حمل بار
Hinterland terminal: ترمینال پس‌کرانه
Industrial park: شهرک صنعتی
Inland clearance depot: انبار ترخیص داخلی
Inland customs depot: گمرک داخلی
Urban distribution center: مرکز توزیع شهری
Forwarder Co: کارگزار حمل-رابط میان صاحبان بار و شرکت‌های کریر هستند. فوروارد یا همان متصدی حمل و نقل کالا اشخاص حقیقی یا حقوقی می باشند که نوعی مشاور صاحبان بار به می باشند.در واقع فورواردر حمل و نقل طراح و برنامه ریز چگونگی حمل بار مشتری است و تمامی امور مربوط به حمل و نقل کالا را از جانب صاحب بار انجام می دهد. به یاد داشته باشید که فورواردر حمل و نقل، در جابجایی فیزیکی و حمل و نقل کالاها دخالتی ندارد و فقط برنامه‌ ریزی این کار به عهده اوست.
Carrier Co: متصدی حمل- به شرکت هایی که مالک وسیله نقلیه حمل کالا هستند اطلاق می شود. این شرکتها صرفا به عنوان حمل کننده فیزیکی و قانونی کالا شناخته می شوند. شرکت های کریری کلیه مسئولیت هایی که به حمل و نقل مربوط است را به عهده دارند. به عبارتی کریر به شخص یا شرکتی گویند که با فرستنده کالا قرارداد بسته است تا بار او را حمل کند.شرکتهای کریری می تواندد فورواردر هم باشند.
Container: یک وسیله حمل و نقل است که برای حمل بار به کار می‌رود. این وسیله از جنس فلزی ساخته شده است و عموماً در اندازه 20 فوت و 40 فوت تولید می‌شود. جنس بدنه کانتینرها به گونه ای است که در برابر آب و رطوبت و تابش نور خورشید دارای مقاومت و استحکام لازم باشد.
Twenty-foot Equivalent Unit (TEU): واحد شمارش کانتینر-اساس این واحد بر حجم 20 فوت  کانتینر می‌باشد.
20ft Container: جعبه فلزی به طول 6 متر ، عرض 2.4 متر ، ارتفاع 2.6 متر، ظرفیت 33 متر مکعب، وزن 2230 گیلوگرم، حداکثر ظرفیت 22 تن
40ft Container: جعبه فلزی به طول 12.2 متر ، عرض 2.4 متر ، ارتفاع 2.6 متر، ظرفیت 67.5 متر مکعب، وزن 3780 گیلوگرم، حداکثر ظرفیت 26 تن
NVOCC (Non Vessel Operating Common Carrier): روشی است که در آن شرکت های بزرگ حمل و نقل با در اختیار داشتن کانتینرهای مختص خود اقدام به جابجایی بار خود میکنند. اما برای این جابجایی نیاز به کشتی دارند از طریق آن ها برای جابجایی کانتینرها اقدام میکنند.
Container Feeders: فیدرها نوع کوچک تری از کشتی‌های بزرگ کانتینری هستند که بار و کانتینرها را بین بنادر کوچکتر و بزرگتر در سراسر جهان حمل می‌کنند. این کشتی ها به عنوان ارتباط مهم بین بنادر ساحلی کوچک و بنادر بزرگ عمل می‌کنند و در مسیرهای کوتاه تر و بین بنادر مناطق مجاور در حال تردد هستند.
STRIP: خالی‌کردن، یا بیرون‌آوردن کالا از کانتینر
Liner Vessels: خطوط کشتی‌رانی منظم، به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که، دارای کشتی، و برنامه‌ی منظم حمل هستند، و میان بنادر معینی، تردد دارند. در خطوط کشتی رانی منظم، کشتی، دریک مسیر معین، و با برنامه‌ی زمانی از پیش تعیین‌شده، کالا یا مسافر، حمل می‌کند.
Tramp Vessels : خطوط کشتیرانی نامنظم، این کشتی ها در خطوط معینی فعالیت نمی کنند و محموله ها را به هر نقطه ای که صاحب کالا بخواهد حمل می کنند.
Shipper\Receiver: دریافت کننده کالا\فرستنده کالا
Receiving  : دریافت کالا
Receiving Area  : منطقه دریافت
Shipping : ارسال کالا
Shipping Area  : منطقه ارسال
Put-away : جاگذاری کالا
Pick : برداشت کالا
Wave Area :  محل چیدمان موقت کالا
Location : جایگاه
Transfer : جابجایی کالا
Finish Good : محصول نهایی
Pack-damaged : کارتن پاره
Unit-damaged : معیوب
Open-box : کارتن باز
Declaration Reg Number: شماره کوتاژ
GTIN Code: شناسه بین المللی کالا

 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.